Οι αρχαιολόγοι ανακάλυψαν έναν εκπληκτικό πίνακα ζωγραφικής, μέσα στα χαλάσματα στην αρχαία πόλη της Πομπηίας.
Το έργο Τέχνης βρέθηκε στον οίκο της Λήδας, που είναι γνωστός για τις περίτεχνες τοιχογραφίες του.
Απεικονίζει τον Φρίξο και την Έλλη, τα δίδυμα παιδιά του Αθάμαντα και της Ωκεανίδας Νεφέλης της ελληνικής μυθολογίας, καθώς ταξιδεύουν στη θάλασσα πάνω σε ένα μαγικό κριάρι, ενώ φεύγουν από την κακιά μητριά τους.
Στη σκηνή, η Έλλη απλώνει το χέρι της προς τον Φρίξο αφού πέφτει από το κριάρι, λίγο πριν πνιγεί στο στενό μεταξύ Ευρώπης και Ασίας. Το νέο έργο Τέχνης αποκαλύφθηκε από το Αρχαιολογικό Πάρκο της Πομπηίας, τον κυβερνητικό φορέα που επιβλέπει τα ερείπια της πρώην πόλης και τις συνεχιζόμενες ανασκαφές.
Το εκπληκτικό έργο είναι ένα είδος τοιχογραφίας, αλλά οι ζημιές στον τοίχο είχαν ως αποτέλεσμα να μην έχει διατηρηθεί πλήρως. Το πάνω δεξί μέρος του έργου έχει χαθεί και υπάρχουν δύο εμφανείς ρωγμές προς το κέντρο, αλλά δεδομένου ότι έχουν περάσει 2.000 χρόνια, η κατάστασή του κρίνεται εξαιρετική.
Pompeii’s hidden treasure is revealed after 2,000 years: Archaeologists discover a lavish painting of a mythological scene while excavating the ancient Roman city https://t.co/0wHfDBoUvL pic.twitter.com/fR3Jxhe7xH
— Daily Mail Online (@MailOnline) March 6, 2024
Η Πομπηία καταστράφηκε ως γνωστόν το 79 μ.Χ. από την έκρηξη του Βεζούβιου, αλλά οι ανασκαφές εξακολουθούν να φέρνουν στην επιφάνεια σπουδαία ευρήματα.
Η δρ. Sophie Hay, Βρετανίδα αρχαιολόγος που εργάζεται στο Αρχαιολογικό Πάρκο της Πομπηίας, το χαρακτήρισε “μαγική” ανακάλυψη. “Το να βλέπεις τα ζωντανά χρώματα των φρεσκοαποκαλυφθέντων τοιχογραφιών στην Πομπηία είναι ένα προνόμιο και μια χαρά που δεν ξεθωριάζει ποτέ”, δήλωσε η ίδια.
“Το να βλέπεις την τελευταία ανακάλυψη μιας μυθολογικής σκηνής – ο Φρίξος κάθεται πάνω σε ένα κριάρι ενώ η αδελφή του Έλλη πνίγεται – στο πλαίσιο του δωματίου που διακοσμούσε δεν αποτελεί εξαίρεση”.
Ο μύθος του Φρίξου και της Έλλης
Η πρώτη σύζυγος του Αθάμαντα ήταν η Ωκεανίδα Νεφέλη από την οποία και απέκτησε τα δίδυμα τέκνα Φρίξο και Έλλη. Ωστόσο, το ζεύγος χώρισε και ο Αθάμας νυμφεύθηκε την Ινώ, θυγατέρα του Κάδμου, από την οποία απέκτησε άλλα δύο παιδιά, τους Λέαρχο και Μελικέρτη, σύμφωνα με τη Βικιπαίδεια.
Από ζήλια για τα τέκνα της Νεφέλης η Ινώ κατέστρωσε ένα ασυνήθιστο σχέδιο: έπεισε τις γυναίκες της πόλης να ψήσουν τους σπόρους σιταριού που προορίζονταν για σπορά, ώστε να μην φυτρώσουν. Ο Αθάμας έστειλε απεσταλμένους στο μαντείο των Δελφών, για να αποκαλυφθεί η αιτία της σιτοδείας. Η Ινώ τους έπεισε κατά την επιστροφή τους με δωροδοκία να δώσουν διαφορετική απάντηση από του μαντείου στον Αθάμαντα και να πουν πως η σιτοδεία θα σταματήσει εάν ο Φρίξος θυσιαστεί στον βωμό του Δία.
Έτσι ο Αθάμας αναγκάστηκε να διατάξει την τέλεση προετοιμασιών για τη θυσία και ο Φρίξος (μαζί με την αδελφή του, σύμφωνα με παραλλαγές του μύθου) οδηγήθηκε στον βωμό. Η Νεφέλη που από μακριά έμαθε τα συμβάντα, έστειλε το Χρυσόμαλλο Κριό, δώρο του Ερμή, για να μεταφέρει τα παιδιά στη ράχη του, μακριά από την Βοιωτία.
Κατά την πορεία διαφυγής τους, καθώς πετούσαν επάνω από τη θάλασσα, η Έλλη δεν μπόρεσε να κρατηθεί στην ράχη του Κριού κι έπεσε στο πέλαγος, που από τότε ονομάσθηκε Ελλήσποντος. Την Έλλη πήρε κοντά του ο Ποσειδώνας. Ο Φρίξος συνέχισε την πορεία του και ο Κριός τον έφερε στην Κολχίδα, όπου ο βασιλιάς Αιήτης τον δέχθηκε πρόθυμα και του έδωσε ως σύζυγο τη θυγατέρα του, Χαλκιόπη.
Έπειτα, ο Φρίξος θυσίασε τον χρυσόμαλλο κριό στον βωμό του Δία και δώρισε το δέρμα του (δέρας) στον Αιήτη. Εκείνος το αφιέρωσε στον Άρη και το κρέμασε από μια δρυ, στο ιερό δάσος του θεού. Προς φύλαξή του τέθηκε ένας μεγάλος δράκος, ο οποίος δεν κοιμόταν. Το χρυσόμαλλο δέρας ήταν αργότερα ο στόχος της Αργοναυτικής Εκστρατείας.