Ακόμα μια μέρα στο γραφείο που συζητάμε για το αν είναι 2024 ή 1994.
Η πλατφόρμα εύρεσης εργασίας newjobs.gr έκανε την ντεμπούτο τηλεοπτική καμπάνια της. Το νέο αυτό website θα λειτουργεί κάτω από την ομπρέλα της Workable, την πλατφόρμα διαχείρισης και εύρεσης προσωπικού. Λέγεται ότι είναι το κάτι διαφορετικό στον κόσμο της εύρεσης εργασίας και ειλικρινά, το ευχόμαστε. Ωστόσο, από άποψη μάρκετινκ δεν έκανε καλή αρχή.
Την καμπάνια λοιπόν της Newjobs ανέλαβε να στήσει και να βγάλει εις πέρας η δημιουργική ομάδα της Pollen. Έφτιαξε λοιπόν δύο τηλεοπτικά σποτ (αν δεν τα έχετε πετύχει στην τηλεόραση, είναι εύκολο να τα βρείτε στο YouTube) που προβάλλονται στην τηλεόραση και στο διαδίκτυο, καθώς και δύο ραδιοφωνικά σποτ.
Είδα λοιπόν την τηλεοπτική διαφήμιση που προμοτάρει την εύρεση του κατάλληλου εργοδότη με τη χρήση AI.
Είναι άλλο το σποτ για τις γυναίκες και άλλο για τους άντρες –καλά μέχρι εδώ. Και στις δυο περιπτώσεις η ιστορία διαδραματίζεται στις τουαλέτες κάποιου δημόσιου χώρου. Εκεί «σκάνε» ουρανοκατέβατες ειδοποιήσεις στο smartphone της πρωταγωνίστριας και του πρωταγωνιστή με επαγγελματικές προτάσεις. Και ξαφνικά βλέπουμε να ζωντανεύουν μπροστά μας πιθανούς εργοδότες που κάνουν bids για να πείσουν τον πρωταγωνιστή να ενδώσει στη δικιά του πρόταση ο καθένας.
Η κυρία που εμφανίζεται δίπλα στην κοπέλα που βάζει εκείνη την ώρα κραγιόν μπροστά από τον καθρέφτη της τουαλέτας της προτείνει 1000 ευρώ και σημειώνει καθώς βάζει κραγιόν δίπλα της «για πρώτη δουλειά δεν είναι και λίγα». Νέα ειδοποίηση και μια νέα πρόταση για 1100ευρώ της προτείνει μια άλλη κυρία που καθώς βάζει μάσκαρα της λέει πως «θα σε προσέχουμε σαν τα μάτια μας» –εύστοχο. Έχει ακόμα μια πρόταση καθώς σκάει νέα ειδοποίηση στο κινητό της, την οποία και δεν μαθαίνουμε ποτέ. Η πρωταγωνίστρια αποδέχεται την πρόταση της κυρίας με την μάσκαρα.
Ενώ στην περίπτωση του άντρα, τον οποίο ο φακός πιάνει επ’αυτοφόρω την στιγμή που ουρεί στα όρθια, βλέπουμε δύο πιθανούς εργοδότες που τον διεκδικούν. Ο ένας του προτείνει «1300 καθαρά και ετήσιο μπόνους», ενώ ένας άλλος του προτείνει «1300 καθαρά και εταιρικό αυτοκίνητο του γούστου σου».
Τον εντοπίσατε τον έμμεσο αλλά πολύ ξεκάθαρο σεξισμό, ή ακόμα;
Ξέρω ότι θα υπάρξουν πολλοί που θα πουν ότι ήταν τυχαία η επιλογή των ποσών μια και μιλάμε για δύο διαφορετικούς τύπους εργαζόμενου. Εννοείται ότι θα σταθούν στο entry level της κοπέλας, αλλά σας έχω αντίλογο. Είναι ήδη σεξιστικό το θέμα μια και έχουμε δύο και όχι ένα, σποτ για το κάθε φύλο.
Κι αναρωτιέμαι… Γιατί αυτά τα τυχαία ποσά δόθηκαν πάλι τα χαμηλά στην γυναίκα και τα μεγάλα στον άντρα; Γιατί στα perks της κάθε πρότασης για δουλειά βλέπουμε να δίνουν στη γυναίκα ένα σχόλιο του τύπου «και πολλά σου είναι» και στην άλλη συναισθηματική διευκόλυνση και προστασία (γιατί να χρειάζεται την προστασία σας κυρία μου;), ενώ στον άντρα τα συν της δουλειάς του είναι αμάξι ή μπόνους;
Τυχαίο κι αυτό; Δεν μπορώ λοιπόν να μην ρίξω ευθύνες σα γυναίκα, εργαζόμενη και σκεπτόμενη σε μια διαφημιστική εταιρεία όπως η Pollen, η οποία διαχειρίζεται καμπάνιες πελατών όπως Jumbo, Creta Farms, P&G, Invertor, Anna Maria Mazaraki και πολλά άλλα μεγάλα brands. Και φυσικά στην Newjobs που δέχτηκε να στείλει αυτό το μήνυμα και ταυτίστηκε με αυτού του είδους το κόνσεπτ.
Και θα πω ότι εγώ προσωπικά ονειρεύομαι μια πλατφόρμα εύρεσης εργασίας που δεν θα μας ξεχωρίζει λόγω φύλου, αλλά λόγω των δυνατοτήτων μας. Και ανυπομονώ να δω έξυπνα και στακάτα τηλεοπτικά σποτ που να χτίζουν συνειδήσεις πάνω σε αυτό και μόνο. Να κάτι πρωτότυπο γι’ αυτή την βαθιά πατριαρχική κοινωνία! Δεν θέλει Artificial Intelligence (σ.σ. AI). Θέλει απλώς Intelligence (σ.σ. νοημοσύνη).