Σίγουρα κάπου έχει πάρει το μάτι σας αυτήν την περίοδο κάποια εμφάνιση της Margot Robbie, η οποία με στόχο την προώθηση της ταινίας Barbie όπου πρωταγωνιστεί, έχει κάνει μπαράζ μπάρμπι εμφανίσεων στο κόκκινο χαλί.
Αλλά ακόμα κι αν δεν την έχετε δει εσείς ντυμένη σα ζωντανή Barbie, ίσως θα έχετε δει το τρέιλερ ή την είδηση ότι η ταινία κάνει πρεμιέρα στις 21 Ιουλίου.
Μπορεί να έχετε ενδώσει και στην τάση που θέλει το ροζ να προσφέρεται ολιστικά και χωρίς μέτρο στις εμφανίσεις μας. Ο Pierpaolo Piccioli του Valentino ξεκίνησε πέρυσι αυτό το trend δημιουργώντας το Valentino Pink ή αλλιώς το Pink PP το οποίο έμελε να είναι προπομπός του Barbiecore. Η τάση αυτή που επανέφερε το φούξια αλλά και τα tone sur ton ροζ σύνολα σήμερα, δεν θα μπορούσε να μη σχετίζεται με το γεγονός ότι η Barbie, η κούκλα της Mattel είναι ξανά στην επικαιρότητα.
Βέβαια, από τότε που κυκλοφόρησε η πρώτη κούκλα, το 1959, η Barbie δέχεται κριτική από φεμινίστριες. Κι αυτό γιατί ο ιδρυτής της Mattel, Ruth Handler, στήριξε τη σωματική διάπλαση της κούκλας σε μια γερμανική κούκλα, την Lilli, η οποία συνήθως δινόταν ως δώρο στους άνδρες στα μπάτσελορ πάρτι. Παραδόξως, αν το σκεφτείτε, ένα από τα πρώτα μας παιδικά παιχνίδια είχε στήθος, μικροσκοπική μέση και μακριά πόδια. Μια διατριβή του 2016 υπογράμμισε τις μη ρεαλιστικές αναλογίες σώματος της Barbie και ανέφερε ότι αν υπήρχε στα αλήθεια άνθρωπος με αυτές τις αναλογίες, δεν θα ήταν δυνατό να περπατήσει.
Και ως γνωστόν, τα μη ρεαλιστικά πρότυπα φέρνουν στο προσκήνιο και τοξικές συμπεριφορές. Μην ξεχνάμε το “The Barbie Effect”. Έρευνα από το 2006 διαπίστωσε ότι τα κορίτσια ηλικίας έξι έως οκτώ που έπαιζαν και συνδέθηκαν με τα αδύνατα πρότυπα ομορφιάς της Barbie, οδηγήθηκαν σε αύξηση της δυσαρέσκειας για το σώμα τους. Για να μη ξεχάσουμε την Barbie Teen Talk της οποίας η φράση ήταν «τα μαθηματικά είναι δύσκολα» και την Barbie Video Girl – που είχε μια βιντεοκάμερα στο στήθος της (εφιάλτης για την ασφάλεια και το απόρρητο των παιδιών). Η Barbie ορίστηκε και υποβιβάστηκε ως «ξανθιά μπίμπο» με σεξουαλικοποιημένη εμφάνιση και έτσι γεννήθηκε η προβληματική απεικόνιση των γυναικών. Συσκευάστηκε σε ροζ και μοιράστηκε σε κοριτσάκια σε όλο τον κόσμο για να εσωτερικευτεί. Αυτά στο όχι τόσο μακρινό παρελθόν.
Πώς όμως έγινε σήμερα, το 2023, την εποχή που βασιλεύουν κινήματα όπως ο νεοφεμινισμός, η πολιτική ορθότητα, η συμπεριληψιμότητα και η θετικότητα του σώματος, τάση η Barbie -μια κούκλα που πολλάκις κατηγορήθηκε στο παρελθόν για τη δημιουργία κακών και μη ρεαλιστικών προτύπων;
Από το 2014, η Mattel έπρεπε να επανεφεύρει την εικόνα της μάρκας για να παραμείνει επίκαιρη, καθώς οι πωλήσεις από τη Barbie έπεσαν. Και το έκανε δημιουργώντας μια κούκλα Elsa, μετά την εκπληκτική επιτυχία του Disney’s Frozen. Το παγκόσμιο φαινόμενο επανεφηύρε προς το καλύτερο την αγορά και την αφήγηση γύρω από τα παιχνίδια των κοριτσιών. Ο πρίγκιπας δεν έσωζε πια πριγκίπισσες. Αντίθετα, το έκανε η ελαττωματική αλλά ισχυρή μεγαλύτερη αδελφή τους. Μετά από αυτή την επιτυχία και με την ίδια μη στερεοτυπική και φεμινιστική λογική άρχισε να φτιάχνει διάφορα άλλα είδη κούκλας Barbie -την πρώτη κούκλα (Barbie πάντα) με σύνδρομο Down, την πρώτη Barbie με σκολίωση, την κούκλα “Bessie Coleman”, την πρώτη Αφροαμερικανίδα πιλότο, από τη σειρά Inspiring Women και άλλες πολλές.
Επιπλέον, η νοσταλγία ή nostalgia όπως αναφέρεται παγκοσμίως, είναι ο λόγος που ζούμε όλα αυτά τα αλλεπάλληλα revivals και ο λόγος που οι ενήλικες χαίρονται με την προοπτική να δουν μια ταινία για ένα παλιό παιχνίδι. Άλλωστε, στην ταινία της Gerwig, η οποία απευθύνεται στις γενιές των γυναικών που μεγάλωσαν με τις ιστορικά προβληματικές κούκλες, δεν θα δούμε να πλέκεται το εγκόμιο στην Barbie -το αντίθετο.
Η φεμινίστρια σκηνοθέτις, μας έχει προσφέρει πολλές αντίστοιχες ιστορίες που προκαλούν την σκέψη τα τελευταία χρόνια (Lady Bird, Little Women κ.α.). Δεν έχω δει την ταινία ακόμα αναμένω όπως κι εσείς, αλλά από το τρέιλερ καταλαβαίνω ότι η Gerwig θα τραβήξει την Barbie από την τέλεια ροζ ζωή της στη Barbieland και στον πραγματικό κόσμο, με ό,τι σημαίνει αυτό. Η ταινία πρόκειται να εδραιώσει τη νέα εποχή της Barbie ως φεμινιστικό είδωλο κι εμείς ανυπομονούμε γι αυτό.
Ωστόσο αν αυτός είναι ο σκοπός, η Margot δεν τα χει πάει πολύ καλά. Τα σύνολά της μας έχουν προκαλέσει ντελίριο με το τόσο γλυκανάλατο ροζ κι επίσης, το πιο σημαντικό, τα κιλά που έχει χάσει από την ταινία κι έπειτα, μας κάνουν να απορούμε. Μπορεί μια ταινία φαντασίας να αναστρέψει το κακό που έχει κάνει μια κούκλα στον πραγματικό κόσμο; Η συνέχεια στις οθόνες.