Ιssey Miyake: Διαδρομή μισού αιώνα!

Με αφορμή την είδηση ​​του θανάτου του Issey Miyake, ξεχωρίσαμε επτά κορυφαίες δημιουργικές στιγμές του φημισμένου Ιάπωνα σχεδιαστή μόδας, κατά τη διάρκεια της μακράς καριέρας του, που κράτησε πέντε δεκαετίες.

Ο Miyake υπήρξε ο ιδρυτής του Issey Miyake Group και του Miyake Design Studio, τα οποία ίδρυσε το 1970. Ο σχεδιαστής πέθανε πρόσφατα στις 5 Αυγούστου 2022 σε ηλικία 84 ετών, μετά από μάχη με τον καρκίνο του ήπατος. Ο Ιάπωνας δημιουργός γεννήθηκε στη πόλη Χιροσίμα, τον κέρδισε δε η τέχνη του σχεδίου όταν γνώρισε τις Γέφυρες ‘Ειρήνης’ και ‘Δυτικής Ειρήνης’ του συντοπίτη του καλλιτέχνη και σχεδιαστή Isamu Noguchi.

Κατά τη διάρκεια της καριέρας του ο Miyake κυκλοφόρησε μια σειρά από εμπνευσμένες κολεξιόν και μια γκάμα από ετικέτες εκλεκτών φιρμών ένδυσης, όπως είναι οι Pleats PleaseA-POC και Bao Bao. Υποστήριξε παράλληλα ποικίλες συνεργασίες και δούλεψε με δημιουργικούς ανθρώπους όπως ο τεχνίτης μπαμπού Shochikudo Kosuge, ο φωτογράφος Irving Penn και ο σχεδιαστής Tokujin Yoshioka. Αν και ο Miyake αποχώρησε από το προσκήνιο και ανέθεσε την διαχείριση στους συνεργάτες του πριν από περίπου δυο δεκαετίες, εν τούτοις διατήρησε μέχρι τέλους τον καθοριστικό λόγο σε ό,τι αφορά τις εννέα εμπορικές ετικέτες των δημιουργιών του οίκου του και των θυγατρικών του εταιρειών. Τα πιο σημαντικά επιτεύγματα του πολυπράγμονα δημιουργού Miyake, θεωρούνται τα ακόλουθα:

Pleats Please, 1993

Το Pleats Please, μια θυγατρική εταιρεία μόδας υπό την δημιουργική μπαγκέτα του Miyake, εμφανίστηκε το 1993. Η φίρμα αυτή εισήγαγε μια καινοτόμο και χαρακτηριστική τεχνική που περιελάμβανε τη δημιουργία ρούχων ξεκινώντας από μια και μόνη κλωστή, με την προσθήκη πιετών στα ρούχα, αφού πρώτα αυτά ράβονταν στο τελικό τους σχήμα. Αυτή η τεχνική εισήχθη για πρώτη φορά στην κύρια συλλογή του Miyake το 1988. Το 2009, ο Tokujin Yoshioka ανακαίνισε ριζικά το κατάστημα ‘Tokyo’s Pleats Please store‘, χρησιμοποιώντας στο εσωτερικό του διακοσμητικά πάνελ από ανακυκλωμένο αλουμίνιο αρχικά κατασκευασμένων για ανταλλακτικά αυτοκινήτων.

Olympic Uniforms,1992

Photo is by Masaya Yoshimura

Το 1992, ανατέθηκε στον Miyake να δημιουργήσει ένα σχέδιο ομαδικής εμφάνισης για την πρώτη συμμετοχή της Λιθουανίας στους Ολυμπιακούς Αγώνες, μετά την ανεξαρτησία της χώρας και τη διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης. Οι στολές της ομάδας αποτελούνταν από ένα σακάκι με κουκούλα, t-shirt μπλουζάκια και ασημί, πτυχωτό παντελόνι κατασκευασμένο από νήματα πολυεστέρας, στο στυλ της ιδιαίτερης τεχνοτροπίας του σχεδιαστή. Ο Miyake στη συνέχεια επέκτεινε την δουλειά αυτή και δημιούργησε μια συλλογή από επώνυμες στολές, πάντα με άφθονες πτυχές, στα χρώματα των σημαιών πολλών χωρών. Κάθε μία από τις εμφανίσεις αυτές, όπως παρουσιάστηκαν σε μια αναδρομική έκθεση στο Εθνικό Κέντρο Τέχνης του Τόκιο το 2016, περιελάμβανε τις επίσημες εθνικές σημαίες και τα ονόματα των χωρών πάνω στην κουκούλα και στο πίσω μέρος των μπουφάν.

Bao Bao bag, 2000

Η τσάντα Bao Bao παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 2000 και έγινε αμέσως συνώνυμη του οίκου Miyake. Έχει ένα τυπικό σχήμα shopping-tote και είναι κατασκευασμένη από διχτυωτό ύφασμα με στρώσεις από μικρά τρίγωνα πολυβινυλίου, στο μπροστινό και πίσω μέρος της. Η φόρμα της, αλλά και το ίδιο το όνομά της αποτίουν φόρο τιμής στο μουσείο Guggenheim που σχεδιάστηκε από τον Gehry και βρίσκεται στο Μπιλμπάο της Ισπανίας, κτίριο που φημίζεται για την ‘κατακερματισμένη’ πρόσοψή του. Η τσάντα αυτή αναδεικνύει επίσης τις αναδιπλούμενες καινοτομίες ένδυσης του πρωτότυπου στυλ origami, για το οποίο έγινε διάσημος ο Miyake.

King and Queen, 1977 από την A-POC

Photo is by Lyndon Douglas

Δημιουργήθηκε από τους Miyake και Dai Fujiwara για την υποετικέτα του σχεδιαστικού ντουέτου με το όνομα A-POC, εταιρείας αλλιώς γνωστής ως, ‘A Piece of Clothing’. Η συλλογή δημιουργήθηκε με τη χρήση μιας βιομηχανικής μηχανής ύφανσης που δημιουργούσε ένα συνονθύλευμα ραφών για φορέματα, πουκάμισα, κάλτσες, γάντια και καπέλα, δουλεύοντας πάνω σε ένα μεγάλο ενιαίο ρολό από ύφασμα. Οι πελάτες μάλιστα ενθαρρύνθηκαν να κόψουν τις ραφές και να αποκαλύψουν τα ρούχα τους, ακόμη δε να χρησιμοποιήσουν ψαλίδι και να τα προσαρμόσουν έτσι στην καλύτερη δυνατή εφαρμογή τους. Η συλλογή αυτή ήταν μεταξύ εκείνων που παρουσιάστηκαν στην έκθεση Future Beauty: 30 Years of Japanese Fashion στο Barbican, το 2010.

Steve Jobs’ black mock turtleneck, by Issey Miyake

Photo is by Tom Coates

Το κλασικό μακρυμάνικο μαύρο ζιβάγκο του συνιδρυτή της Apple και πρώην CEO Steve Jobs, δημιουργήθηκε από τον Miyake. Ο Jobs λέγεται ότι είχε περίπου 100 από αυτά στην συλλογή του. Τα επαγγελματικά πουκάμισα για την εταιρεία Apple δημιουργήθηκαν επίσης από τον Miyake, αφού ο Jobs του είχε αναθέσει να δημιουργήσει ένα γιλέκο για τους υπαλλήλους της Apple στις αρχές της δεκαετίας του 1980. Ωστόσο, μετά την έντονη αντίδραση του προσωπικού, η στολή τελικά δεν δημιουργήθηκε και ο Steve Jobs ζήτησε από τον σχεδιαστή να δημιουργήσει για εκείνον μόνο, μια δική του στολή.

Flying Saucer Dress, 1994, από το studio σχεδίασης Miyake

Photo is by Nicholas Alan Cope, courtesy of the Metropolitan Museum of Art

Το φόρεμα Flying Saucer- ιπτάμενος δίσκος– που παρουσιάστηκε κατά τη διάρκεια του σόου του Miyake για την Άνοιξη/ Καλοκαίρι του 1994, κατασκευάστηκε με τη χρήση πτυχωτών δίσκων σε μορφή ακορντεόν και σε αποχρώσεις έντονα χρωματισμένου πολυεστέρα. Έχει μια σιλουέτα που θυμίζει χάρτινο φανάρι, κάτι που δημιουργήθηκε από τον Miyake χρησιμοποιώντας την κατοχυρωμένη με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας τεχνική κατασκευής με πτυχωτό πολυεστέρα που επιτρέπει στο ρούχο να συμπιέζεται, να γίνεται επίπεδο και να επεκτείνεται. Αυτό κάνει το φόρεμα να τεντώνει και να αναπηδά όταν το φοράει κάποια. Το φόρεμα αυτό παρουσιάστηκε στην έκθεση ‘Manus x Machina’ του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης το 2016, η οποία διερεύνησε την γενικότερη επίδραση της τεχνολογίας στη μόδα.

Rattan Bodice and Hat, 1982, από τον Issey Miyake και τον Kosuge Shockikudo σε συνεργασία με τον Emi Fukuzawa

Photo is by Masaya Yoshimura

Αυτά τα μπούστα και τα καπέλα από ρατάν και μπαμπού, είναι σχεδιασμένα έτσι ώστε να ακολουθούν και να τονίζουν την τοπογραφία του σώματος. Κατασκευάστηκαν από τον Ιάπωνα τεχνίτη μπαμπού Shochikudo Kosuge σε συνεργασία με την καλλιτέχνη Emi Fukuzawa, για τη συλλογή Άνοιξη Καλοκαίρι 1982, του Issey Miyake. Αυτά τα κομμάτια παρουσιάστηκαν πρόσφατα με μανεκέν- κούκλες που δημιούργησε ο επί χρόνια συνεργάτης του Miyake Tokujin Yoshioka, στην έκθεση ‘The Work of Issey Miyake’, στο Εθνικό Κέντρο Τέχνης του Τόκιο, το 2016.

Πηγή: Dezeen

Tags:

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Newsletter

#StayInStyle

Λάβετε ειδοποίηση για νέα άρθρα