Δουλεύει στη μόδα από παιδί. Και τη λατρεύει όσο λίγοι. Στυλίστας, σχεδιαστής, επιχειρηματίας, ο Βασίλης Ζούλιας καθιέρωσε το στυλ «Old Athens» με το δικό του προσωπικό ύφος που έρχεται από το μέλλον. Το απέδειξε στα Golden Globes του 2018, όταν μπήκε στο Hall of Fame του Hollywood με την δημιουργία της Alisson Brie στο κόκκινο χαλί.
Η ζωή του έχει συναρπαστικό ενδιαφέρον. «Το παλτό μου μαμά», ένα συγκλονιστικό βιβλίο – τοιχογραφία μιας ολόκληρης εποχής – τα λέει όλα… Όπως και οι αριθμοί που συνόδευαν την επιχείρησή του μέχρι που ενέσκηψε ο κορωνοϊός: Μετά από δέκα χρόνια κρίσης, το 2019 έκλεισε με αύξηση 30% του τζίρου, το πρώτο τρίμηνο του 2020 ακολούθησε την ίδια ανοδική πορεία, ενώ οι δημιουργίες του βρίσκουν fans σε όλο τον κόσμο, με επίκεντρο τις ΗΠΑ και την Ιαπωνία και οι on line πωλήσεις βρίσκονται πλέον σε εξέλιξη.
Την ώρα, λοιπόν, που η άρση των περιοριστικών μέτρων επαναφέρει τη ζωή σε μια νέα πραγματικότητα, ξαφνικά, οι «μάσκες» by Vassilis Zoulias, μια πρωτότυπη ιδέα που κάνει θραύση ως αξεσουάρ από γνωστά και λιγότερο γνωστά fashion brands παντού στον κόσμο, έγιναν πρωτοσέλιδο και μάλιστα με έναν αρνητικό έως εχθρικό τρόπο.
Έχει ο Βασίλης «εχθρούς; Ο άνθρωπος που κολύμπησε αντίθετα στα ρεύματα, νιώθει περήφανος που είναι Έλληνας και στη συνέντευξη που παραχώρησε στο Fortune Greece μιλάει για όλα. Για το παρόν, το παρελθόν και το μέλλον. Είμαι βέβαιη ότι θα την απολαύσετε, όσο απόλαυσα και εκτίμησα για μια ακόμη φορά, την συζήτηση μαζί του. Που ξεκίνησε βέβαια, με την πρόσφατη «φασαρία».
Βασίλης Ζούλιας: Any publicity is good publicity…Το πρωτοσέλιδο αυτό έπρεπε κανονικά να συγχαίρει έναν Έλληνα σχεδιαστή και επιχειρηματία που είχε αυτή την όμορφη ιδέα για να δώσει χαρά και ικανοποίηση σε όποιον θα ήθελε να προμηθευτεί αυτές τις τόσο ιδιαίτερες μάσκες στην συγκεκριμένη τιμή. Κάθε μάσκα, για να φτάσει στον τελικό της προορισμό, περνάει από 8 χέρια εργαζομένων στην εταιρεία μου. Αυτό που δεν καταλαβαίνω καθόλου είναι ότι τώρα που θα έπρεπε να είμαστε όλοι οι Έλληνες ενωμένοι και να στηρίζουμε ο ένας τον άλλον χέρι – χέρι απέναντι σε αυτόν τον τρίτο παγκόσμιο πόλεμο, έχουμε τέτοιες συμπεριφορές. Παρόλα αυτά, αυτή η φασαρία δημιούργησε τσουνάμι ζήτησης αναγκάζοντάς με να φέρω πίσω όλο το προσωπικό μου, ακόμη και αυτούς που είχα σε αναστολή. Οπότε όλα καλά!
Πού αποδίδεις το γεγονός ότι μια μάσκα των 25 ευρώ, που δεν είναι η μάσκα πρώτης ανάγκης των φαρμακείων, ούτε απευθύνεται σε όλους, ξαφνικά δημιούργησε τέτοιο κύμα αντιδράσεων – με αφορμή ένα αρνητικό πρωτοσέλιδο – και στα κοινωνικά δίκτυα;
Φυσικά υπήρχαν και θα υπάρχουν πάντα και αρνητικά σχόλια. Όλα είναι απαραίτητα και στην εταιρεία μου επεξεργαζόμαστε τα πάντα. Αυτό που δεν καταλαβαίνουν κάποιοι είναι ότι εμείς οι Έλληνες σχεδιαστές δεν ανήκουμε σε ομίλους, ούτε έχουμε κάποιο fund πίσω μας να μας στηρίζει. Ούτε κανείς από εμάς, ακόμη τουλάχιστον, έχει αγοραστεί από κάποια βασιλική οικογένεια των εμιράτων. Είμαστε μόνοι μας και στο δημιουργικό και στο οικονομικό κομμάτι και όποιος κατάλαβε, κατάλαβε… Επίσης κάποιο κύμα αντιδράσεων πιστεύω είχε και πολιτικό κίνητρο λόγω της φιλικής μου στάσης απέναντι στην κυβέρνηση.
Πώς αξιολογείς, αλήθεια, τα μέτρα της κυβέρνησης για τις επιχειρήσεις; Το λιανεμπόριο μάτωσε – και είναι επιεικής ο όρος – με το lockdown. Τα καταστήματα ανοίξανε και πάλι, αλλά η ζήτηση θα επανέλθει; Και σε τι επίπεδα;
Η κυβέρνηση ίσως είναι η πιο άξια κυβέρνηση των τελευταίων 100 ετών. Το διάγγελμα του πρωθυπουργού την πρώτη εβδομάδα του lockdown ήταν απόλυτα καθησυχαστικό προς όλους εμάς που δεν ξέραμε πώς θα ανταπεξέλθουμε στις τρέχουσες υποχρεώσεις μας και, κυρίως, σε σχέση με το προσωπικό μας. Η κυβέρνηση τα φρόντισε όλα και όλους, μην αφήνοντας κανέναν έξω. Τα μέτρα μέχρι στιγμής είναι ανακουφιστικά. Τώρα, σχετικά με την ζήτηση έχω να πω το εξής. Η γη δεν σταμάτησε να γυρίζει, έτσι και οι κύκλοι της ζωής. Οι γάμοι και οι βαφτίσεις θα συνεχίσουν να γίνονται, με λιγότερα άτομα ίσως, αλλά θα συνεχίσουν. Οπότε θα συνεχίσουμε και εμείς.
Τώρα που έχουμε όλοι συνειδητοποιήσει ότι η κρίση του κορωνοϊού είναι μια σοβαρότατη παγκόσμια απειλή από την οποία δεν ξέρουμε πότε θα απαλλαγούμε, ποια είναι τα συναισθήματά σου;
Η δική μας γενιά των 40άρηδων και 50άρηδων πραγματικά δεν είχε δυσκολευτεί καθόλου. Μια χούντα που πέρασε ξώφαλτσα, ένα πολυτεχνείο και μια κρίση τα τελευταία δέκα χρόνια. Δεν έχουμε πραγματικά υποφέρει για τίποτε, αν σκεφτούμε τι πέρασαν οι μεγαλύτεροι από εμάς σε μια κατοχή και έναν εμφύλιο. Είναι, λοιπόν, η δοκιμασία της γενιάς μας.
Ήταν οι ημέρες της καραντίνας περίοδος περισυλλογής, επαναπροσδιορισμού προτεραιοτήτων κι αξιών, και πόσο σε προβλημάτισε επαγγελματικά;
Οι μέρες της καραντίνας ήταν στην κυριολεξία ένα δώρο του σύμπαντος απέναντι στην ανθρωπότητα, αν φυσικά έλειπαν οι παράπλευρες απώλειες, που ήταν ο χαμός τόσων ανθρώπων. Ο θεός είπε ένα μεγάλο STOP σε όλα και εγώ απλά έδειξα αποδοχή. Προτεραιότητα ήταν πλέον η επιβίωση μέσα σε όλο αυτό και η αξία της προσφοράς. Πολλοί φίλοι μου με πήραν τηλέφωνο να ρωτήσουν αν χρειαζόμουν κάτι και εγώ με την σειρά μου έκανα το ίδιο. Η έννοια της ανιδιοτελούς προσφοράς απέκτησε άλλη διάσταση. Ήρθαμε σε επαφή έστω και από απόσταση με τους γείτονές μας, επισκεπτόμασταν τους φίλους και συγγενείς από τα πεζοδρόμια μιλώντας τους στα μπαλκόνια.
Σε σχέση με τα επαγγελματικά, εδώ ταιριάζει απόλυτα το ρητό, κάνε σχέδια για να γελάει ο θεός. Ακριβώς πριν το lockdown ετοιμαζόμασταν για δειγματισμούς στο Παρίσι, ήμασταν καλεσμένοι σε μια έκθεση στο Abu Dhabi, ετοίμαζα ένα show στην Στοά του Αττάλου, με επίσημη προσκεκλημένη την Arianna Rockefeller, που ο παππούς της ήταν και δωρητής του μουσείου της Στοάς, αμέσως μετά ήμουν καλεσμένος στο Dubai Fashion Week και ετοίμαζα ένα ρούχο υψηλής ραπτικής για το Met Gala στην Νέα Υόρκη. Παράλληλα ετοίμαζα την χειμωνιάτικη συλλογή για μια οικονομική σειρά με την εταιρεία Forel και την δική μου σειρά prêt-à-porter Maison Zoulias. Τι άλλο να πω… Όλα αυτά τα σχέδια ακυρώθηκαν και άλλα αναβλήθηκαν επ’ αόριστον μέχρι νεωτέρας.
Πώς βλέπεις να επηρεάζει το μέλλον της βιομηχανίας της μόδας, η σκιά του Covid-19;
Λιγότερες collection, η βιομηχανία έτρεχε με τρελούς ρυθμούς και το αγοραστικό κοινό επίσης. Ώρα, λοιπόν, για μια ισορροπία.
Πώς σου φαίνεται η ιδέα ότι τα fashion shows, όπως ήδη συμβαίνει με τα συνέδρια και τις συναυλίες, θα γίνονται διαδικτυακά;
Μόδα είναι θα περάσει. Δεν ξεπερνιέται η κοντινή επαφή με τίποτα. Θα θέλουμε να βλεπόμαστε ξανά, να φιλιόμαστε σταυρωτά, να αγκαλιαζόμαστε και, φυσικά, να παρακολουθούμε shows όλοι μαζί.
Θα αλλάξει πιστεύεις η ανάγκη μας για υλικά αγαθά, θα αλλάξει ο τρόπος που θα ψωνίζουμε ρούχα, την ώρα μάλιστα που η κοινωνική αποστασιοποίηση θα αφήσει «κατάλοιπα» στο life style μας;
Αλίμονο αν δεν αλλάξουμε όλοι ύστερα από τέτοιο ταρακούνημα.
Η πανδημία κατά τη γνώμη όλων των ειδικών συνδέεται με την κλιματική κρίση. Πόσο και πώς θα επηρεάσει τη δουλειά των σχεδιαστών;
Sustainability is the answer here….όσον αφορά στη δουλειά μας.
Είσαι χρόνια στο χώρο της ένδυσης, και μάλιστα των tailor made ρούχων και της υψηλής ραπτικής. Θα αλλάξεις τον σχεδιασμό και την παραγωγή σου;
Προσαρμοζόμαστε με πίστη και αποδοχή στα οποία καινούργια δεδομένα προκύψουν. Η έμπνευση και η δημιουργία θα βρουν καινούργιους τρόπους έκφρασης και καλούμαστε to reinvent ourselves….
Όταν στα Golden Globes του 2018, έκανες τη διαφορά σε διεθνές επίπεδο, με τη δημιουργία της Alison Brie, μπήκες στο Hall of Fame των σχεδιαστών. Υπογράμμισες τότε τη σημασία του ότι ένας Έλληνας δόξασε την Ελλάδα και την ελληνική μόδα διεθνώς. Έδωσες τα εύσημα πρωτίστως στη χώρα σου. Κι όμως, η Ελλάδα εντός, «πληγώνει» τους Έλληνες, ιδιαίτερα όσους κατορθώνουν να ξεχωρίσουν. Ποια είναι η γνώμη σου;
Όταν συνέβη αυτό στα Golden Globes, να βγούμε πρώτοι στην λίστα των 5 πιο καλοντυμένων, μιας βραδιάς που όλοι θα φορούσαν μαύρα, οπότε ήταν και δύσκολο να ξεχωρίσεις, μου έδωσε τεράστια χαρά και ικανοποίηση γιατί αυτό συνέβη εντελώς αξιοκρατικά. Με το σπαθί μου όπως θα έλεγε κανείς, μόνο που ήταν ένα φόρεμα με παντελόνι που κυριολεκτικά έκλεψε τις εντυπώσεις, αν σκεφτεί κανείς πόσα φορέματα με παντελόνι έχουμε δει μετά από αυτή την εμφάνιση. Είπα τότε ότι αυτό που συνέβη σε μένα δείχνει ότι αυτή την στιγμή στην Ελλάδα υπάρχουν πολλοί άξιοι δημιουργοί, που αν βρεθούν στο σωστό μέρος την σωστή στιγμή, μπορούν να ξεχωρίσουν και να διακριθούν.
Εξυπακούεται ότι είχα δουλέψει για αυτό, χρόνια τώρα, επιμένοντας πάντα στην ποιότητα, μέσα στην χειρότερη κρίση μετά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο στην Ελλάδα. Η Ελλάδα έχει ήδη πληγώσει προσωπικότητες σαν την Μαρία Κάλλας… οπότε τι να πω εγώ…
Αναφέρεις συχνά ότι νιώθεις περήφανος που είσαι Έλληνας. Τι σημαίνει αυτό πρακτικά για σένα;
Είμαι περήφανος γιατί εμείς προσφέραμε το πιο αξιόλογο δώρο στον κόσμο. Τους κάναμε το δώρο της σκέψης… Βάλαμε τον κόσμο να σκεφτεί μέσα από τους φιλοσόφους μας. Πιστεύω δεν υπάρχει τίποτε πιο σημαντικό.
Για πρώτη φορά, μετά ίσως τους Ολυμπιακούς αγώνες του 2004, η Ελλάδα γίνεται πρωτοσέλιδο σε όλο τον κόσμο, για την υποδειγματική αντιμετώπιση της πανδημίας. Είσαι αισιόδοξος ότι θα τα πάμε εξ’ ίσου καλά, μετά το υγειονομικό σκέλος, και στην οικονομία;
Είναι η πρώτη και σίγουρα δεν θα είναι η τελευταία. Ο πρωθυπουργός απέδειξε ότι είναι ένας πολύ δυνατός μάνατζερ δείχνοντας τυφλή εμπιστοσύνη στην ομάδα των λοιμωξιολόγων αποτρέποντας τα χειρότερα που έπαθαν άλλες χώρες. Το ίδιο ακριβώς θα συμβεί και με την οικονομία, αλλά εδώ οφείλουμε να βοηθήσουμε και εμείς την κυβέρνηση και την χώρα μας αγοράζοντας αποκλειστικά ελληνικά προϊόντα. «Μένουμε Ελλάδα, αγοράζουμε Ελληνικά» πρέπει να είναι το σύνθημα όλων μας.
Έχεις ένα πολύ προσωπικό και αναγνωρίσιμο ύφος. Αυτό διευκολύνει την αντοχή σου στο χρόνο;
Ένας δημιουργός είτε σχεδιάζει κτίρια είτε φορέματα οφείλει να έχει μια αναγνωρίσιμη ταυτότητα. Τώρα αν αυτή η ταυτότητα εμπεριέχει και διαχρονικότητα τότε φυσικά θα αντέξει στον χρόνο.
Όσοι σε παρακολουθούμε, ξέρουμε την εμμονή σου με τα “50s και τα “60’s, εν τούτοις, η έμπνευσή σου δεν εξαντλείται, φαντάζομαι, μόνο στο παρελθόν. Από πού αντλείς έμπνευση για δημιουργία;
Στην κυριολεξία από τα πάντα… Πολλές φορές ακόμη και ένα τραγούδι μπορεί να φέρει έμπνευση, το ίδιο μια ταινία, ένα βιβλίο. Ακόμη και ο συναισθηματικός πόνος… Πάνω απ’ όλα όμως είναι η γυναίκα.
Τι καθορίζει, κατά τη γνώμη σου, το καλό γούστο;
Η έλλειψη επίδειξης…
Και τι διαφοροποιεί το καλό γούστο από το στυλ;
Πολύ καλή ερώτηση… Κάποιος με στυλ δεν χρειάζεται απαραιτήτως να έχει και καλό γούστο και κάποιος με καλό γούστο δεν έχει απαραίτητα στυλ.
Από τα ωραιότερα βιβλία που ξαναδιάβασα μέσα στην καραντίνα, είναι «Το παλτό μου μαμά». Μέσα από τις σελίδες του αποκαλύπτεται ο προσωπικός σου γολγοθάς, μαζί με το σκηνικό των “70s και των “80s. Εξαιρετική η γραφή της Ρέας Βιτάλη, αλλά, κυρίως, η τόλμη σου να μιλήσεις για τη μάχη με τις ουσίες και τις συνέπειες της εξάρτησης που οδηγούν σε παραβατικές συμπεριφορές. Τι σε οδήγησε να αφήσεις αυτή την «παρακαταθήκη»;
Η Ρέα Βιτάλη εκτός από εξαίρετη συγγραφέας είναι και πολύ καλή μου φίλη, από αυτές που έζησαν το μαρτύριο της χρήσης μου από κοντά στα πέτρινα χρόνια μου… Οπότε όταν ήρθε και μου είπε “Βασίλη έχω απίστευτη όρεξη και έμπνευση να γράψω για την ζωή σου”, απλά την εμπιστεύτηκα.
Για τις εξαρτήσεις μιλάς και εκτίθεσαι, από τη θέση του νικητή. Μπορεί ο νικητής να επηρεάσει, και πόσο, τους ανθρώπους που βρίσκονται στη δίνη των εξαρτήσεων;
Οφείλουμε να μιλάμε όλοι εμείς που έχουμε κάποια αναγνωρισιμότητα, όπως ακριβώς κάνουν και στο εξωτερικό, όπου σχεδόν όλοι στον χώρο της μόδας και της show biz παρακολουθούν κάποια ομάδα απεξάρτησης, είτε από το αλκοόλ είτε από το φαγητό, είτε από τον τζόγο, είτε από το σεξ… Η λίστα είναι ατελείωτη ακριβώς όσα και τα πάθη των ανθρώπων. Εδώ δυστυχώς , ακόμη τα ναρκωτικά είναι θέμα ταμπού με αποτέλεσμα να χάνονται άνθρωποι γιατί η οικογένεια δεν άντεξε το στίγμα. Πολλά τα παραδείγματα μέσα στα τελευταία χρόνια.
O διαχωρισμός «σκληρά» και «μαλακά» στις ουσίες, ξέρω ότι δεν σε βρίσκει σύμφωνο. Γιατί;
Δεν υπάρχουν σκληρά και μαλακά. Οποιαδήποτε ουσία επηρεάζει την ψυχική διάθεση, είναι εθιστική με τις ίδιες ακριβώς καταστροφικές συνέπειες σε ψυχικό, σωματικό και πνευματικό επίπεδο. Ας σταματήσει, επιτέλους, αυτή η παραπληροφόρηση και ο ατυχής διαχωρισμός που έχει αρνητικά αποτελέσματα.
Τι θα έλεγες σε ένα νέο παιδί, που παίρνει ναρκωτικά για να το «μπολιάσεις» με το κίνητρο να σταματήσει;
Ότι ο πόλεμος μπορεί να τελειώσει. Αν απλά αναζητήσει βοήθεια, και σταματήσει να πιστεύει ότι μπορεί να τα καταφέρει μόνος του να σταματήσει. Μαζί μπορούμε.
Και τι λες σε έναν γονιό που βρίσκεται αντιμέτωπος με το πρόβλημα του παιδιού του;
Να αναζητήσει και αυτός με την σειρά του βοήθεια από τις τόσες ειδικές ομάδες που υπάρχουν σήμερα διαθέσιμες πατώντας απλά ένα κουμπί στον υπολογιστή και να μην προσπαθεί μόνος του και αυτός μέσα στην απελπισία του.
Δεν σου κρύβω, ότι με απασχολεί σαν μάνα, το πώς νιώθεις απέναντι στην μητέρα σου… Σίγουρα της έκανες το μεγαλύτερο και πολυτιμότερο δώρο, την ελευθερία σου. Όταν σκέφτεσαι τον εφιάλτη που πέρασε εκείνη μαζί σου, σε αναστατώνει ακόμη;
Έχουν περάσει χρόνια, και μαζί με τα χρόνια και την θεραπεία, ήρθε και η λύτρωση από τις όποιες ενοχές με καταδίωκαν… αν σκεφτείς ότι από το χέρι της έφυγα πέφτοντας στο κενό… Με τα χρόνια κατάφερα να την κοιτάξω στα μάτια, να της ζητήσω συγγνώμη και να της πω “Μητέρα σε αγαπώ, ξέρω ότι σε πόνεσα πολύ αλλά από εδώ και μπρος θα προσπαθήσω να μην σε ξαναπονέσω και να σου δίνω πια μόνο χαρές”… Μέχρι σήμερα έχω καταφέρει να είμαι ένας καλός γιος απέναντι σε αυτήν την πραγματικά μοναδική γυναίκα, που ήταν πάντα δίπλα μου πιστεύοντας με όλη της την δύναμη σε μένα.
Αν κάνεις έναν σύντομο απολογισμό μέχρι σήμερα, ποια στιγμή ήταν η πιο καθοριστική στη ζωή σου;
Φυσικά η μέρα που αποφάσισα να αναζητήσω βοήθεια για τον εθισμό μου και αποφάσισα να μπω σε αποχή από τις ουσίες. Η μέρα που είπα το δικό μου ΟΧΙ και που συμπωματικά ήταν η 28η Οκτωβρίου του 1992.
Και αν κάνουμε μια βουτιά στο μέλλον, πώς θα ήθελες να είναι η ζωή σου σε δέκα χρόνια από τώρα;
Σε δέκα χρόνια να είμαι ένα παγκόσμιο brand με boutique σε κάθε μεγάλη πρωτεύουσα του κόσμου.
Βασίλη σε ευχαριστώ!
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΠΑΡΕΤΖΟΓΛΟΥ
*Φωτογραφίες: Μάρα Δεσύπρη