Όταν πριν μερικές ημέρες η Margot Robbie έφτασε στο κόκκινο χαλί στο Σίδνεϊ για την πρεμιέρα της ταινίας της Babylon, οι άνθρωποι πρόσεξαν δύο πράγματα: το baby blue vintage φόρεμα Versace και το γεγονός ότι δεν φορούσε κολιέ. Μια εβδομάδα νωρίτερα, είχε προκύψει μια συζήτηση για την έλλειψη κοσμημάτων στους λαιμούς των διασημοτήτων στις Χρυσές Σφαίρες. Η Daisy Edgar-Jones, η Ana de Armas και η Jessica Chastain πήγαν χωρίς περιδέραια και πριν από αυτό, γυναίκες όπως η Hailey Bieber και η Selena Gomez είχαν αρχίσει να εμφανίζονται σε επίσημες εκδηλώσεις χωρίς -το μαντέψατε- να φορούν κολιέ.
Όπως συμβαίνει με τα περισσότερα πράγματα αυτές τις μέρες, το TikTok ήταν το πρώτο που το παρατήρησε. Η content creator @ufodelaney έκανε ένα βίντεο στις αρχές Ιανουαρίου, στο οποίο υπογράμμιζε ότι οι μεγαλύτερες σταρ του Hollywood φορούσαν όλο και πιο σπάνια περιδέραια. Όταν πραγματοποιήθηκαν οι Χρυσές Σφαίρες, επανέλαβε τη θεωρία της και σκέφτηκε αν η στροφή αυτή προς τον μινιμαλισμό ήταν ένα σημάδι ότι βρισκόμασταν στα πρόθυρα σοβαρής οικονομικής ύφεσης. «Είναι η έλλειψη κοσμημάτων στο κόκκινο χαλί άλλο ένα σημάδι της επικείμενης ύφεσης;» ρωτούσε στο βίντεό της, βαφτίζοντας τον νέο μινιμαλισμό «recessioncore».
@ufodelaney #greenscreen Thoughts? #recessioncore #celebstyle #fashionhistory #trendpredictions #quietluxury ♬ Chopin Nocturne No. 2 Piano Mono – moshimo sound design
Και είναι γεγονός ότι αν και τα κοσμήματα είναι διαχρονικά, η μόδα αποτελεί έναν καθρέφτη της κοινωνίας.
Στη συνέχεια σημείωσε τις διακυμάνσεις της μόδας γύρω από την τελευταία παγκόσμια ύφεση. «Η μόδα πριν από την 11η Σεπτεμβρίου 2001 είναι πολύ διαφορετική από τη μόδα μετά από την ημέρα της τραγικής επίθεσης στις Η.Π.Α και η εποχή του McBling (η εποχή της ψηφιακής επανάστασης όταν η τεχνολογία έγινε προσβάσιμη σε όλους) πριν από την ύφεση του 2008 είναι αρκετά διαφορετική από τον μινιμαλισμό που κυριάρχησε μετά το 2008», εξήγησε. «Αν και είναι αλήθεια ότι οι πλούσιοι εξακολουθούσαν να πλουτίζουν μετά την ύφεση του 2008, οι αγοραστικές τους συνήθειες άλλαξαν. Τώρα βλέπουμε μια μεγάλη αλλαγή, πολλοί καταναλωτές επιλέγουν πιο διαχρονικά κομμάτια, αναζητώντας την ποιότητα έναντι της ποσότητας. Υπάρχουν πάντα άνθρωποι που ντύνονται με το δικό τους προσωπικό στιλ, αλλά πολλοί καταναλωτές επιστρέφουν στον μινιμαλισμό του 2009. Είναι λιγότερο φανταχτερός και σε αυτό συμμετέχουν ακόμη και οι influencers που βγάζουν χρήματα πουλώντας τις τάσεις σε εσάς».
Άλλοι βλέπουν την μεγάλη αναβίωση της μινιμαλιστικής μόδας της δεκαετίας του ’90, καθώς και τις τάσεις όπως το balletcore και το clean girl aesthetic ως μία ακόμα τρανή απόδειξη ότι η ύφεση κυριαρχεί. Οι πρόσφατες συλλογές ανδρικών ενδυμάτων για το Φθινόπωρο του 2023 που παρουσιάστηκαν στο Μιλάνο και το Παρίσι ενισχύουν την άποψη ότι ο μινιμαλισμός ήρθε για να μείνει, καθώς η ευελιξία και η λειτουργικότητα ήταν τα στοιχεία που κυριάρχησαν.
Eίναι λοιπόν πιθανό μια πιο «μινιμαλιστική προσέγγιση» στη μόδα να είναι αποτέλεσμα του οικονομικού κλίματος. Ιστορικά, υπήρξαν πολλά κινήματα που σχετίζονται με τη μόδα και αντανακλούσαν οικονομικές δυσκολίες. Πάρτε το Hemline Index, για παράδειγμα. Ο δείκτης hemline είναι μια θεωρία σύμφωνα με την οποία το μήκος της φούστας αυξάνεται ή μειώνεται ανάλογα με τις τιμές των μετοχών. Η πιο κοινή εκδοχή της θεωρίας είναι ότι τα μήκη της φούστας γίνονται μικρότερα σε καλές οικονομικές περιόδους (1920s, 1960s) και μεγαλύτερα σε κακές, όπως μετά το κραχ της Wall Street το 1929. Οι φούστες maxi έκαναν πρόσφατα μια δυναμική επιστροφή, πιθανόν ως απάντηση στην viral μίνι φούστα Miu Miu ή στη φούστα-ζώνη της Diesel του Glenn Martens.
Στον αντίλογο, για την Emily Carmeli, fashion marketer και εκπαιδεύτρια στο Parsons στην ψηφιακή μόδα και το Metaverse, οποιαδήποτε στροφή προς τον μινιμαλισμό είναι λίγο πιο περίπλοκη από μια απλή αντίδραση στην οικονομική αστάθεια. Αντίθετα, βλέπει τη βιωσιμότητα, τις πωλήσεις και τη νεωτερικότητα ως βασικούς πυλώνες των τάσεων το 2023. «Οι τάσεις θα αφορούν σχέδια φτιαγμένα να αντέχουν στο χρόνο, να είναι ανθεκτικά (για μεταπώληση), προϊόντα πολλαπλών χρήσεων με γνώμονα την λειτουργικότητα» εξηγεί για το πώς η βιωσιμότητα τελικά έχει επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό τους καταναλωτές της Gen Z.
Και προσθέτει, «έχουμε επίσης ψηφιακές τεχνολογίες, web3 και τη 2η Διαστημική Εποχή στα οποία μπορούμε να πιστώσουμε την αύξηση στους ψυχρούς τόνους, τα μεταλλικά χρώματα και τα μεταλλικά στοιχεία (σιγουρα όχι αυτό που θα έλεγα μινιμαλιστικό ντύσιμο)!»
Επομένως, το αν ο «recessioncore» είναι πραγματικότητα, παραμένει προς συζήτηση. Η αποκωδικοποίηση των κινήτρων πίσω από τη συμπεριφορά των καταναλωτών είναι μια πολύπλευρη διαδικασία για την οποία δεν αρκεί ένα δίλεπτο βίντεο TikTok.
Πηγή: InStyleAustralia